روانشناسي روانشناسي .

روانشناسي

علت هاي طلاق

علت اصلي طلاق چيست؟عوامل زيادي ممكن است باعث طلاق و جدايي شوند. از اختلافات كوچك گرفته تا مسائل مهم و بزرگ. عمده ترين عوامل به وجود آورنده طلاق در سال هاي اخير مربوط مي شود به مسائلي مثل: مشكل در روابط جنسي ، عدم تفاهم در زندگي مشترك ، مشكلات  در روابط زناشويي ، مشكلات مالي ، خيانت ، دخالت هاي خانواده ، عدم تناسب فرهنگي ، تحصيلي ، اعتقادي و خانوادگي ، ازدواج در سنين بالا ، اختلاف سن زياد و …  اشاره كرد. علاوه بر مواردي كه ذكر شد عوامل ديگري نيز وجود دارد كه باعث ايجاد طلاق در زوجين مي شود كه در ذيل برخي از آن ها را به همراه توضيح مختصري بيان مي كنيم.
پنهان كاري در مورد مسائل مهم: يكي از مسائل مهم كه در مشاوره طلاق مشاهده مي شود پنهان كاري يكي از زوجين مي باشد. براي مثال فرد سابقه بستري شدن در بيمارستان را به دليل وجود بيماري روان پريشي در گذشته خود داشته و اين موضوع را با همسر خود در ميان نگذاشته است. در بيشتر موارد زوجين پس از متوجه شدن پنهان كاري هاي همسر خود به شدت عصباني و ناراحت مي شوند كه در نتيجه تصميم به پايان دادن به زندگي مشترك خود مي گيرند..
ناباروري يكي از زوجين: مسئله بسيار مهم ديگري كه در بيشتر موارد باعث طلاق در بين زوجين مي شود نازايي و نابارور بودن يكي از زوج ها مي باشد ، به اين صورت كه يكي از آن ها علاقه بسياري به داشتن فرزند دارد. حال زماني كه در زندگي مشترك خود نتوانند صاحب فرزندي شوند اين موضوع باعث به وجود آمدن دلخوري ها و ناراحتي هاي بسياري مي شود كه در نهايت منجر به طلاق مي شود.
پيشرفت يكي از زوجين: مسئله ديگر پيشرفت يكي از زوجين چه از لحاظ مالي و يا از لحاظ تحصيلات مي باشد ، به اين صورت كه فرد پس از ازدواج به موفقيت ها و پيشرفت هاي بسياري دست پيدا مي كند كه باعث مي شود همسر خود را پايين تر از شخصيت و لياقت خود بداند به همين دليل تصميم مي گيرد كه زندگي مشترك خود را پايان دهد و يا در برخي موارد يكي از زوجين اين تفكرات را دارد كه با ادامه دادن به زندگي مشترك خود نمي توانند هيچ گونه پيشرفتي در زندگي داشته باشند. 
باتوجه به تجربه جلسات مشاوره طلاق، در به وجود آمدن طلاق همان اندازه كه رفتار يكي از زوجين آنها را به سمت طلاق سوق داده به همان اندازه هم طرف ديگر تلاشي براي حل مشكل نكرده ، پس هر دو طرف به يك اندازه مقصر هستند. در صورتي كه هميشه زوج ها، علت ايجاد مشكل و در نهايت طلاق را بر گردن همسرشان مي اندازند و خود را مقصر نمي دانند. اكثر اين افراد نمي دانند براي چه چيزي ازدواج كرده اند و تا چه حد حاضرند به پاي همسرشان بمانند. آنها بايد بدانند كه با شروع زندگي مشترك بسياري از شرايط تغيير مي كنند و بايد بتوانند با بسياري از مشكلات مقابله كنند. بسياري از افراد به هنگام مطرح شدن نام مشاوره طلاق ، واكنش منفي نسبت به آن نشان مي دهند. زيرا نمي دانند جلسه مشاوره طلاق براي چه امري تشكيل مي شود. جلسات مشاوره طلاق در واقع براي اينكه شما بتوانيد به راحتي طلاق بگيريد نيست ، بلكه براي تسهيل حل مشكلات  و جلوگيري از طلاق و جدايي به وجود آمده اند. همچنين بايد توجه داشته باشيد كه به وجود آمدن مشكل ، عيب نيست! بلكه برطرف نكردن آن يا پيگيري  نكردن براي حل آن عيب است. پس اگر مشكلي داريد بايد به دنبال حل آن باشيد.
 بايد توجه داشته باشيد كه اگر خودتان بتوانيد مسائل و مشكلات را رفع كنيد پس از رفع آنها رابطه مستحكم و قوي تري خواهيد داشت. براي رسيدن به چنين رابطه اي مي توانيد از جلسات مشاوره طلاق استفاده كنيد. اين جلسات به زوجين كمك مي كنند تا بتوانند ناگفته هاي همديگر را درك كنند و در جهت حل مشكل و جلوگيري از طلاق تلاش كنند. پس نبايد به هر دليل كوچكي سريع تصميم به جدايي بگيريد.قبل از تصميم گيري براي طلاق اين سوالات را از خودتان بپرسيدبهتر است قبل از اين كه تصميم به طلاق بگيريد از خودتان يك سري سوالات را بپرسيد ، شايد با فكر كردن درباره پاسخ به اين سوالات از تصميم خود براي طلاق منصرف شويد. در ذيل برخي از اين سوالات را نام مي بريم.
آيا درباره موضوعي كه باعث به وجود آمدن دلخوري ها و مشكلات در رابطه تان شده است با يكديگر صحبت كرده ايد؟ زيرا بسياري از زوجين درباره مشكلات و ناراحتي هاي خود با يكديگر صحبت نمي كنند ، گمان مي كنند كه همسرشان از رفتار ها و واكنش هاي آن ها متوجه مسئله اي كه باعث ناراحتي شده است مي شود كه اين طور نيست و در بسياري از موارد همين موضوع باعث مي شود تا يكي از آنها با خود اين فكر را كند كه هيچ اهميتي براي همسر خود ندارد و همين مسئله باعث بروز دلخوري هاي بسياري مي شود.براي نجات زندگي مشترك تان چه راهكارهايي وجود دارد؟ با پرسش اين سوال از خودتان مي توانيد ليستي را تهيه نماييد كه در آن كارهايي كه خودتان و همسرتان بايد براي بهتر شدن زندگي مشترك تان انجام دهيد را بنويسيد و به آن ها عمل كنيد ، پس از آن مي توانيد متوجه شويد كه چه مقدار از مشكلاتتان كمتر شده است.آيا درباره كارهايي كه انتظار داريد همسرتان انجام دهد با او صحبت كرده ايد؟ گاهي علت بسياري از مشكلات بسيار ساده مي باشد و دليل آن صرفا اين است كه همسرتان نمي داند كه شما چه انتظاراتي از او داريد همين مسئله باعث به وجود آمدن اختلافات بسياري مي شود.آيا واقعا بدون همسرتان خوشحال تر هستيد؟ بايد زوجين به اين موضوع فكر كنند كه آيا چيزهايي كه بعد از طلاق به دست مي آورند از همسرشان با ارزش تر است يا خير ، اگر يكي از رفتارهاي همسرتان باعث ناراحتي شما شده ، مي توانيد با فكر كردن به نكات و رفتار هاي خوب او ديدگاه هاي منفي تان را نسبت به او كمتر كنيد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۱۸:۴۷ توسط:مسعود موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :